Психологічний супровід створення безпечного інформаційного освітнього простору

Тема проекту
Психолого-педагогічний супровід адаптації учнів перших класів та творчого розвитку першокласників. Створення інформаційного простору для батьків
Рік розробки
2016
Автор
Трикашна Наталія Сергіївна

Навчальний заклад
Кам’янсько-Дніпровська районна гімназія «Скіфія»

Адреса електронної пошти
trikashna@gmail.com
блог
NTrikashnaya.blogspot.com
Мета проекту       
          -   підвищити рівень адаптації першокласників до умов навчання у школі;
            -створити психологічний комфорт на уроках;
          - сформувати позитивну навчальну мотивацію;
          - сприяти творчому розвитку учнів;
          -   сприяти психологічному та особистісному зростанню дитини,          допомогти їй адаптуватись до умов шкільного закладу
       - надати інформаційну підтримку батькам учнів.
Завдання проекту                           
     -              зменьшити емоційне і м’язове напруження;
         --          покращити рівень мотиваційної готовності до школи;
      -          підвищити рівень самооцінки учнів;
      -          навчити дітей навичкам вербального і невербального спілкування з             однолітками;
      -          підвищення пізнавальної сфери (пам’яті, уваги, мислення, уяви);
      -          залучити батьків до сумісної роботи та разом сприяти доброму вихованню, та творчому розвитку учнів.
Учасники                                    
      --              учні 1- х класів;
     -            класоводи 1-х класів;
     -             батьки;
     -             практичний психолог.
Засоби
     -          батьківські збори;
     -          психолого-педагогічний консиліум з класоводами
Методи                                                
     -          бесіди;
     -          заняття;
     -          гри;
           --      корекційні заняття;
     -         діагностика;
     -         тренінгові заняття.
Індикатори досягнення цілей             
     -          зменшене емоційне напруження;
     -          мотивованість та цікавість до навчання у учнів
     -          підвищена самооцінка;
     -          розвинені пізнавальні процеси;
     -          володіння навичками вербального і невербального спілкування з      однолітками ;
     -          покращиний контакт вчителя і учнів;
     -          здатність батьками почути і зрозуміти  свою дитину та допомогти їй;
     -          добрі стосунки батьків та дітей.
Тривалість
                 15 занять по 30 хвилин. Періодичність - двічі на тиждень.
                  ( 8 тижнів).
Форма роботи
              групова
Використана література
    
  1. ГуткинаН.И. Психологическая готовность к школе .-М: Образование, 1996;
  2. В. Прийменко. Ефективна адаптація першокласників. Психолог
       № 33, вересень 2010, 4с.;
  1. Дубровина И.В.,Прихожан А.М.,ЗацепинВ.В. Возрастная педагогическая психология.- М., 1999.;
  2. І . Ковальчук, Л. Іванченко  Покарання у практиці сучасного сімейного виховання_ Психолог №2-3 – січень,2006.-27 с.;
  3. О.Боярова . Сімейне виховання- запорука психічного
      здоров, я дитини. Психолог №2-3 – січень,2006.-23 с.;
  1. Л. Шевчук. Психокорекційні ігри для молодшого віку.     
Психолог №34- вересень,2005.-23 с;
  1. Мухина В.С. Шестилетний ребенок в школе.-М.:Просвещение, 20000.;
  2. Самоухина Н.В. Игры в школе и доме.-Ярославль,2002.;
  3. Цукерман Г.А.,Поливанова К.Н. Введение в школьную  жизнь: Программа адаптации детей к школе.-М.: Генезис,2003.;
  4. Чебыкин А.Я. Как определить и развить психологическую  готовность ребенка к  учению в школе.- Одесса, 1992;
  5. Черемошкина Л.В. Развитие памяти у детей.-Ярославль:Академия развития, 1997
Використані інформаційні ресурси
                     ---





                                 

                                          Програма реалізації проекту

Тема заняття
Дата проведення
1
Знайомство. Я і моє ім’я.

2
Я і моя родина.

3
Урок і перерва.

4
Екскурсія по школі.

5
З чого починається дружба.

6
Мій настрій (діагностика).

7
Вчимося спостерігати і бачити.

8
Вчимося чути.

19
Твоя пам’ять.

10
Уважність.

11
Мислення.

12
 Вчимося правильно передавати думки.

13
Розвиток загальної  дрібної  моторики.

14
Розвиток емоційної витримки.

15
Підсумки роботи.


Заняття  № 1
Знайомство. Я і моє ім’я
Мета: допомогти дітям установити контакт один з одним, усвідомити себе як
            особистість.      
Психолог  знайомиться з учнями, розповідає про себе.
Гра імена  (5хвилин)
Мета : сприяти швидкому знайомству дітей.
Перший гравець отримує м’яч, та  називає своє  ім’я, передає м’яч сусіду,  який називає  ім’я першого і   своє  ім’я.  Далі м’яч передає наступному, який називає перше ім’я, друге і своє, і так по ланцюжку повторюються всі раніше названі імена.
Гра допомагає запам’ятати імена незнайомих однолітків,сприяє розвитку пам’яті, згуртовує  дітей.
     Вправа «Кинь м’яч»(5 хв.)
Мета: розвинути вміння невербального спілкування, порозуміння, навчити контакту очей.
Діти стають у коло. Психолог бере в руки м’яч, знаходить очима учня і кидає йому м’яч. Тепер те саме  повинен зробити учень, який упіймав м’яч.
Вправа «Знайомство» (10 хв)
Мета: згуртувати першокласників, більше дізнатися про інтереси одне одного, знайти спільні      інтереси.
Усі діти стають в коло. Психолог розповідає правила гри, про себе та свої інтереси, потім дає мікрофон . Учень, котрий узяв мікрофон, представляє себе: називає своє ім’я та улюблене заняття, хобі, захоплення. Мікрофон передають по колу.


Заняття  №2
Я і моя родина.
Мета: знайомство із членами сім’ї дітей, спільними інтересами
Вправа  «Добрий день»(5 хвилин)
Мета: спілкування дітей.
Учням психолог пропонує привітатися однин з одним з посмішкою за руку. Головна умова - привітатися з кожним присутнім, нікого не пропустивши. Можна вітатися з однією і тією ж людиною двічі, встановлюючи контакт очима.
Вправа «Малюнок сім’ї»(20 хвилин)
Мета : дізнатися про стосунки  дитини в сім’ї.
Психолог пропонує учням сісти  в коло і намалювати свою сім’ю. Далі кожна дитина  представляє власний малюнок і розповідає про своїх батьків та інших членів родини: як кого звати, хто чим займається, хто де працює тощо.
Гра «Поміняйся місцями ті, у кого…»(5 хвилин)
Мета: розвинути увагу, зняти напруження.
Психолог пропонує помінятися місцями дітям, у кого :
-         Є старший брат;
-         Є молодша сестричка;
-         Є молодший брат;
-         Є старша сестра;
-         Є брат і сестра;
-         Дідусь і бабуся живуть із ними разом;
-         Дідусь і бабуся живуть окремо.

Заняття № 3
Урок і перерва
Мета: ознайомити дітей із правилами  поведінки на уроці та перерві, виявити шкільну мотивацію.
Бесіда «Що таке урок(10 хвилин)
Мета: з’ясувати, чи знають діти, як поводитись на уроці.
Психолог пропонує дітям висловити думки:
-         Що таке урок?
-         Як можна показати, що ти готовий до уроку?
Наприклад, у школі є правило готовності до уроку: за дзвоником учень стає біля своєї парти і чекає на команду вчителя. Давайте спробуємо виконати це правило.
Програвання ситуацій. Що потрібно зробити:
-         коли вчитель ( або хтось старший) входить до класу;
-         коли хочеш щось сказати, запитати;
-         коли хтось спізнюється на урок тощо.
          Гра «Збери портфель»(10 хвилин)
Психолог розкладає перед дитиною різні предмети:
Іграшки, речі, навчальне приладдя . Учень має за 1 хвилину зібрати портфель. Якщо він правильно вибрав предмети (навчальне приладдя) і встиг зробити це за відведений час - він упорався із завданням.
Бесіда «Що можна робити на перерві?»(10 хвилин).

Заняття № 4 Екскурсія по школі
Мета:
Навчити дітей орієнтуватись  у приміщенні школи, познайомити  їх зі співробітниками.(30 хвилин)
Ознайомлення з медичним кабінетом
Відвідування їдальні
Відвідування спортивної зали.




Заняття № 5
З чого починається дружба
Мета: формувати  почуття належності до групи, розвиток комунікативних навичок,  пізнавальних  навичок.
          Вправа : «Упізнай по голосу»( 15 хвилин).
Діти стають у коло і беруться за руки. Обирають  одного учня, який стає у середину. Усі починають  ходити навколо нього, а учень заплющує очі.
Психолог  пояснює: до кого я доторкнуся, зробить крок уперед і покличе на ім’я того, хто в середині. Наприклад : «Сергійку!  Сергійко спробує вгадати, хто його кликав.
Якщо дитина вгадала правильно, стає в коло. Якщо ні – Можна спробувати  покликати ще раз.
Вправа «Знайди друга»( 15 хвилин)
Одній половині учасників зав’язують  очі і дають можливість походити по кімнаті. Пропонують знайти і впізнати інших. Упізнати можна за допомогою рук, обмацуючи волосся, одяг. Потім, коли друга знайдено, гравці міняються ролями.

Заняття № 6
Мій настрій.
Мета: вивчити настрій та психічний стан учнів.
Проведення  кольорово-малюночного тесту діагностики психічних станів  молодших школярів (розроблений Прохоровим і Генингом) (30 хвилин).
          Заздалегідь психолог готує  аркуші білого паперу, кольорові олівці:   червоний, жовтий, синій, зелений, чорний, коричневий, оранжевий, блакитний, рожевий. На аркуші  паперу  повинен бути намальований чотирикутник розміром 5 на 5 см (права частина для малюнка).
Учням психолог пропанує  намалювати у чотирикутнику стан, який  вони відчувають.
Після  того як учні впораються з завданням, то пропонується кожному  поміркувати, на що схоже  їх відчуття, у вигляді якого образа діти могли би його уявити та  намалювати .
Після того як роботи виконані, аркуші  збираються.
Психолог інтерпретує,  робить висновки.








Заняття № 7
Вчимося спостерігати  і бачити
Мета: розвиток спостережливості, пам’яті, комунікативних здібностей, мовлення й уваги.
Вправа «Художник»(15 хвилин)
Із групи дітей обирають двох – «художника»  і «замовника портрета», інші - глядачі. « Художник» уважно дивиться на «замовника» потім відвертається і словесно описує його зовнішність. Далі «художником» і   «замовником» стають інші діти.
Вправа «Запам’ятай своє місце»
Діти стають у шерензі один за одним. Потім усі збираються біля психолога. За командою : «Місце!» діти розбігаються  по своїх місцях.
Вправа  «Фотоапарат»
Учні сидять півколом. Один із них  - «фотограф»- запам’ятовує (фотографує) однокласників (15 хвилин), а потім виходить за двері. Під час короткої паузи  учні пересаджуються на інші місця і кличуть «фотографа». Йому потрібно визначити, що змінилося, та як раніше сиділи учні.



Заняття № 8
        Тема: вчимося чути
        Мета: розвиток слухової пам’яті, уваги, спостережливості.
Вправа «Антоніми» (10 хвилин)
         Дитині пропонують загадки, вона повинна їх відгадати й назвати антонім (слово  протилежне за значенням), а потім відтворити   всю загадку.
           Літо -  ….(зима);
           Початок…(кінець);
            Вправа «Прикрашаємо слова» ( 10 хвилин)
Ведучий називає якийсь іменник, а кожен з учасників по черзі каже слова, що відповідають на запитання « Який? Яка? Яке?» , тобто додають це слово.
Слова: олівець, сумка, сонце.
 Вправа добрі слова
Дітям по черзі пропонують називати  добрі, ласкаві слова, не повторюючись.
 Вправа «Паровозик».( 10 хвилин)
 Одну дитину обирають ведучим. Інші шикуються  в «паровозик» . Ведучий дивиться на паровозик 1 хвилину. Потім він має відвернутися й назвати дітей за іменами у тому порядку, в якому вони  стоять у         « паровозику».



Заняття № 9
Тема: твоя пам’ять
Мета: розвиток зорової, слухової, образної пам’яті, спостережливості, мовлення, уяви.
Вправа «Пісенька П’ятачка» (15 хвилин).
Дитині пропонують  уявити, що Ослик подарував П’ятачку  м’ячик. Він йому дуже сподобався, і П’ятачок склав  таку пісеньку:
М’ячик мій веселий, боком
Ти куди пустився скоком?
Гарні в тебе кольори,
Покотився вже з гори.
Потрібно, щоб дитина проспівала цю пісеньку, як П’ятачок, потім – як Віні Пух, як Заєць,Ослик, Сова. Чим схожі, а чим –ні ці пісеньки?
 Вправа «Загадки»( 15 хвилин)
Дитині пропонують прочитати загадку, запам’ятати її, повторити й відгадати. Потім на білому аркуші треба намалювати відгадку й описати її словесно.
Загадка:
У літку ходить  в теплій шубі
Біля сосон і беріз
А взимку він спить у барлозі ,
ховає від морозу ніс ( Ведмідь).


Заняття 10  
Тема: уважність
Мета: розвинути рівень уваги дитини
Гра «Замри»(15 хвилин)
Дітям пропонують  пограти у гру, в якій вони активно рухаються, але за сигналом психолога всі завмиратимуть у тій позі, в якій  були на момент сигналу. Той, хто ворушиться або не почув, програє і вибуває з гри. Виграє той, хто залишається останнім.
Гра «Музичні стільці»( 15 хвилин)
Мета: розвинути увагу, швидкість реакцій, вміння діяти за інструкцією.
По колу розставляють стільці - на один менше, ніж учасників. Грає музика, всі  бігають навколо стільців. Тільки-но музика замовкає, кожен гравець повинен  зайняти будь-який вільний стілець. Хто не встиг сісти - вибуває з гри. Щоразу забирається один стілець. Гра триває  до останнього гравця, який і є  переможцем.






Заняття № 11  Мислення
Мета: розвинення дитячого мислення, комунікативних навичок.
Вправа « Склади розповідь» (10 хвилин)
Дітям розкладають серію послідовних картинок у неправильному порядку. Психолог пропонує скласти за ними розповідь.
Гра «Визнач тваринку»(10 хвилин)
 Вибирають ведучого, який виходить на 2  хвилини з кімнати. Діти в цей час вибирають того, хто  загадуватиме «загадку».  Ця дитина має жестами та мімікою показати, яку  «тваринку»  вона задумала.                ( Наприклад   задумано   зайця. Дитина стрибає, «гризе моркву»).  Ведучий має відгадати іграшку. Інші діти хором  кажуть « правильно» , « неправильно». Якщо відповідь правильна, то обирають іншого ведучого.
 Гра  « Зайва іграшка» ( 10 хвилин)
 Діти приносять з дому іграшки. Клас ділиться на  дві  групи : 
1 група на 2-3 хвилини  виходить  із класу, 2 група забирає іграшки. При цьому дві іграшки мають бути однакової якості, а третя – іншої.     ( Наприклад дві м’які іграшки і м’ячик).
Входить  1 група і , порадившись, забирає «зайву іграшку», яка , на думку учасників, належить іншому класу іграшок.
Якщо діти легко впораються з трьома іграшками, їхню кількість можна збільшить  до 4-5. До того ж іграшки можна змінити картинками.


Заняття № 12
Мова. Вчимося правильно передавати  думки.
Мета: подолати труднощі у спілкуванні, навчитися правильно виражати свої думки.
           Гра «Складаємо казку»(20 хвилин)
           Психолог починає казку: « Одного разу …», наступний учень продовжує, і так по колу. Коли черга знову доходить до психолога, він  робить її осмисленою, та гра триває.
          Гра «Компліменти»(10 хвилин)
            Сидячи в колі, усі беруться за руки. Та  по черзі кожен каже сусіду  кілька добрих слів, або за щось похвалить. Інший киває головою і каже: «Спасибі, мені дуже приємно!». Потім він дарує  комплімент своєму сусідові.
            Якщо дитині важко сказати комплімент, слід допомогти їй.

          
         



          
Заняття № 13
         Тема: Розвиток  загальної і дрібної моторики.
         Мета:  розвинути загальну і дрібну моторику дітей, зняти емоційне напруження.
          Гра « Риболовля» (15 хвилин).
           Перед початком гри психолог показує різни види  риб ( презентація).  Далі учні діляться на дві групи. Вони стають один навпроти одного на відстані кількох кроків.
          Одна група – риболови (їх менше), інша – риби. На початку гри між ними відбувається розмова:
-         Що ви в’яжете? - питають «риби» .
-         Невід, - відповідають «риболови», імітуючи   рухи.
-         Що ви будете ловити?
-         Рибу.
-         Яку?
-         Щуку.
-         Ловіть.
-         Риби повертаються і біжать  до встановленої  межі. Кожен риболов прагне зловити хоч одну рибу. Гра повторюється, але називають іншу рибу. Ловити риб  можна тільки у межах моря. Риба вважається  спійманою, коли риболов доторкається до неї рукою.
Гра «Пошта»(15 хвилин).
Дітям пропонують пограти у  гру « Літає - не літає»(15 хвилин).
Перед початком гри психолог із дітьми обговорює: хто  літає, а хто ні.  Окремо розповідає про летючих птахів і комах, про  летючі предмети, зроблені руками людини (літак, ракета), про казкових істот ( при цьому читають відповідні казки). Гра проходить за  столом. Учні кладуть на стіл пальці. Психолог називає птахів, звірів, комах, квіти  тощо. Коли  трапляється летючий об’єкт, усі мають  підняти пальці вгору.

Заняття  № 14
Розвиток  емоційної витримки.
Мета: розвинути емоційну витримку, увагу, зняти емоційне напруження.
Гра «Фольга» ( 15 хвилин)
Гравці стають у шеренгу, тримаючи руки попереду човником. Обирають ведучого. В іншого учасника в руках лежить маленький шматочок фольги. Він іде й кожному наче кладе фольгу   в руки. При  цьому говорить:
   Я по  полю йду,
   Я  фольгу   несу,
   А кому підкладу,
   нікому не скажу.
Ведучий  намагається відгадати, у  кого фольга, якщо не вгадує - то  той, у кого в долонях опинилась фольга,  вибігає, а решта  дітей намагається затримати його, взявшись за руки.

Гра «Віддай хусточку (15 хвилин)
      Гравці діляться на дві групи і  вишиковуються у шеренгу один навпроти  одного, тримаючи руки за спиною. У центрі між  шеренгами стоїть один гравець. У кожній команді  обирають ведучого, якому дають хусточку. Ведучий проходить  позаду своєї команди і непомітно вкладає  хусточку в руку  одному з дітей. Після цього  гравець, котрий стоїть у центрі, дає команду: «Віддай хусточку!». Діти з  хусточками  мають  вибігти і віддати хусточку ведучому. Перемагає той, хто  швидше віддасть хусточку, і та команда, що набрала  найбільше очок.
Бігти і віддати хусточку можна тільки за сигналом. Хусточку  треба давати щоразу різним дітям.



Заняття 15
Підсумки
Мета : підбити підсумки роботи  групи.
Малювання « Що мені подобається у школі?»(30 хвилин)
Психолог пропонує намалювати картинку на тему «Що мені подобається у  школі?»
Учасники представляють свої малюнки і розповідають, що на них зображено.



Пам’ятка  батькам:


- Створіть безпечну психологічну  атмосферу   дитині в її пошуках, де вона  могла б знайти розраду в разі своїх розчарувань і невдач.

- Підтримуйте здібності дитини до творчості. Уникайте  негативної оцінки  творчих спроб дитини.

- Будьте терпеливими до несподіваних ідей, поважайте допитливість дитини, відповідайте на її запитання.

-Допомагайте дитині формувати  її систему цінностей.

- Поясніть, що не всі запитання дитини завжди  можна відповісти  однозначно. Для цього  потрібен час, а з боку дитини- терпіння. Вона  має навчитися жити в інтелектуальному напруженні, не відкидаючи своїх ідей.

- Допомагайте дитині долати розчарування і сумніви, коли вона залишаєься  сама в процесі не зрозумілого ровесниками творчого пошуку.


- Допомагайте дитині   цінувати в собі творчу особистість.  Однак поведінка її не має виходити за межі пристойного.



Немає коментарів:

Дописати коментар